Spændt bækkenbund

 

Jeg er 52 år, min kæreste det samme. Mit spørgsmål går på, om jeg kan have trænet min skede/bækkenbund for meget. Min kæreste siger, jeg er dejlig stram – men at jeg “klemmer” ham. Faktisk så han bliver øm ret hurtigt. Det er ikke hver gang, det sker, men jeg bliver jo distraheret og koncentrerer mig i stedet om at slappe af. Nogle gange synes jeg faktisk ikke, jeg kan mærke, at jeg spænder eller strammer. Giver dette mening for jer, og hvordan kan jeg træne ikke at stramme/slappe af? Kan der være en anden grund til ømheden?

 


  

Tak for dit spørgsmål, som bestemt giver mening. For både mænd og kvinder, så er det en god ide, at træne sin bækkenbundsmuskulatur. Men eftersom det er en muskel, kan denne godt blive overspændt, hvis man træner for meget eller forkert. Der er stor forskel på en hård og spændt bækkenbund, end en trænet og smidig bækkenbund – ens bækkenbund skal gerne være det sidste. Mange kvinder går og spænder unødigt op i underlivet/bækkenbunden i løbet af dagen (fx ved at gå og trække maven ind), hvilket kan føre til, at musklen kan sætte sig/låse sig fast – det er lidt det samme der gør sig gældende, hvis man har en overspændt/øm skulder eller nakke.

Du kan lave nogle forskellige afspændingsøvelser, som hjælper på en overspændt bækkenbund:

  1. Læg det ene ben bøjet på et bord, læn dig fremover og mærk herefter strækket i lyske og bækkenbund. Gør dette i 15-20sek. (gentag på det andet ben)
  2. Læg dig ned på ryggen med bøjede ben mod maven. Tag fat om knæene, mens du presser dem nedad. Gør dette i 15-20 sek., hold pause på 20 sek. og lav herefter øvelsen igen, gentag 4 gange.
  3. Læg dig på ryggen med fodsålerne mod hinanden og fødderne trukket op mod underlivet, lad knæene faldeud til sigen, gør dette i 30 sek. og gentag øvelsen 3 gange, husk pause imellem øvelserne.

Husk at trække vejret dybt ned i maven under alle øvelserne.

En ting din kæreste og dig kan gøre sammen eller du kan lave alene er, at massere din bækkenbund (kun muskulaturen, ikke opad mod g-punktsområdet). Brug en dejlig olie eller noget Aloe Vera, start med at stryg fingere blidt frem og tilbage, så du lige vænner dig til det, herefter kan du eller ham, så småt begynde at massere i meget blide cirkler – det er vigtigt, at du trækker vejret dybt ned i maven under hele øvelsen.

Det kan også være en god ide, at søge hjælp hos enten en fysioterapeut eller vaginalterapeut (som arbejder med kvinder der oplever forskellige problematikker/smerter i deres underliv).

 

Jeg ønsker dig alt det bedste

Julie
Sexolog & Vaginalterapeut


Ældre indlæg Nyere indlæg

Skriv en kommentar

Kommentarer bliver godkendt af administrator, inden de bliver offentliggjort.